Λιβιδινική επιχειρηματικότητα: Η «σεξουαλική ορμή» του επιχειρείν

Με βάση «την αρχή της ηδονής» (pleasure principle) του Freud, δηλαδή την «αχαλίνωτη ικανοποίηση» κάθε επιθυμίας του ανθρώπου, είναι γνωστό σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, σε εταιρίες μικρού ή μεγάλου εύρους, καθώς και σε όλα τα εργασιακά περιβάλλοντα, πως αναπτύσσεται υπέρμετρος ερωτισμός.

Είναι συνυφασμένος με την ενέργεια που απελευθερώνεται προς τη δημιουργία και άλλο τόσο με την εγρήγορση των αισθήσεων. Είναι το μέσο παρακίνησης της φαντασίας, με αποτέλεσμα την διέγερση της συμπεριφοράς, άρα την αύξηση της παραγωγικότητας. Τί δηλαδή, όσοι ασχολούνται με το μάρκετινγκ και χρησιμοποιούν με κάθε ευκαιρία σεξουαλικές διαφημίσεις, αισθησιακές φωτογραφίες και ερωτικές σκηνές για την προώθηση ακόμα και του πιο απλού προϊόντος, λέτε να στοχεύουν εσφαλμένα σε υψηλά ποσοστά πωλήσεων;

Ο ψυχαναλυτής Andre Jacques δίνει έναν εύστοχο ορισμό για την libido. Η libido είναι η λατινική λέξη που χρησιμοποιείται ψυχαναλυτικά ως επί το πλείστον στο λεξιλόγιο του σεξ. Σημαίνει επιθυμία και υποδηλώνει την σεξουαλική ορμή. Παρόμοια ορμή και εξίσου δυναμική επιθυμία έχει και η επιχειρηματικότητα και, μάλιστα, με κίνητρο την δημιουργία και, φυσικά, το κέρδος. Συχνά χρησιμοποιείται η λέξη λιβιδινικός, περιγράφοντας κάποιον που έχει εμμονή με το σεξ.

Να επιχειρήσω να ρωτήσω, αν όλοι εσείς οι επιχειρηματίες, τα υψηλόβαθμα στελέχη των πολυεθνικών εταιριών και πολλοί άλλοι, στερείτε από τον εαυτό σας ασυνείδητα την προσωπική σας απόλαυση ή, για να γίνω πιο σαφής, την εκφραστικότητα της σεξουαλικότητας σας εκτός δουλειάς; Ξέρω τι θα μου απαντήσετε, πως ο εγκεφαλικός τυφώνας των ιδεών που ζείτε στην καθημερινότητα, σας απορροφά και σας γεμίζει περισσότερο από το 100%. Είναι άραγε αρκετή η λίμπιντο του εργασιακού σας ερεθισμού που θυσιάζει την λίμπιντο του προσωπικού σας αισθησιασμού; ‘Η μήπως είσαστε multitasked,  δηλαδή είστε σε όλα αποδοτικοί και απόλυτα επιτυχημένοι, αν αυτό γίνεται;

Θα σκεφτόταν κάποιος ότι ίσως το συγκεκριμένο άρθρο αφορά τους άντρες. Θα σας διαβεβαιώσω, όμως, ότι αφορά και τα δύο φύλα, ισότιμα, καθότι είτε ο άνδρας δραστηριοποιείται επιχειρηματικά είτε η γυναίκα, το ίδιο αποτέλεσμα ακριβώς έχει στην σεξουαλική τους ζωή. Ωστόσο, το άγχος επηρεάζει την σεξουαλική ζωή και των δύο συντρόφων, καθότι μεταφέρεται και διαχέεται σε ολόκληρο το σπίτι. Η διάχυτη σεξουαλικότητα λοιπόν των συντρόφων, που δαπανάται εκτός σχέσης και υπολείπεται εντός, επηρεάζει την επικοινωνία του ζευγαριού.

Η σεξουαλικότητα είναι ένα συνονθύλευμα ορμονών (χημικές ουσίες, για παράδειγμα οιστρογόνα, τεστοστερόνη, ανδρογόνα, που μεταφέρονται μέσω του κυκλοφορικού συστήματος του οργανισμού με σκοπό να προκαλέσουν συγκεκριμένες δράσεις) και παραγόντων όπως η αυτοπεποίθηση, η φαντασία, η καλή επικοινωνία με το συναίσθημα, η επιθυμία και πάνω από όλα η καλή επικοινωνία με το σώμα. Το σώμα τόσο του ίδιου του ατόμου, όσο και του συντρόφου. Από την άλλη πλευρά, η επιχειρηματικότητα είναι το συνολικό αποτέλεσμα της αυτοπεποίθησης, της ευφυΐας, του συναισθήματος, της φαντασίας και του ανταγωνισμού και να μην ξεχνάμε ότι και εδώ οι ορμόνες διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο.

Οι ομοιότητες των δύο μεταβλητών είναι εμφανείς. Δράττομαι της ευκαιρίας να υπογραμμίσω την σημασία της αυτοπεποίθησης! Ο ερωτισμός που εκπέμπεται από μια σεξουαλική συμπεριφορά, όταν αυτή εκφράζεται κομψά, δίνει ώθηση στο άτομο για να κερδίσει τον παρτενέρ του ή ακόμα και να τον παρασύρει, αναφερόμενη σε ένα εργασιακό περιβάλλον υψηλών απαιτήσεων συνήθως η σεξουαλικότητα, παρακινεί ή αν θέλετε αποσυμπιέζει, άρα είναι αναπόφευκτη. Αν δεν το έχετε αντιληφθεί, μιλάμε για κοινωνική ψυχολογία. Επομένως, είναι πιθανό να επηρεάζεστε ή να επηρεάζετε άτομα που είναι φυσικά παρόντα (π.χ. ένα κοινό ή μια ομάδα συνεργατών) ή φανταστικά παρόντα (αναμονή εμφάνισης μπροστά σε κοινό) ή ακόμα και από άτομα των οποίων η παρουσία υπονοείται. Σας προκαλώ να το σκεφτείτε. Παρ’ όλα αυτά, κάπου εδώ κρίνεται σκόπιμο να διαχωριστεί η σεξουαλική παρενόχληση, καθότι είναι εντελώς διαφορετικό φαινόμενο.

Θα ήταν τραγική, επίσης, παράλειψη να λησμονήσω μια βασική συνισταμένη της σεξουαλικότητας, που δεν είναι άλλη από τους βιολογικούς παράγοντες που ποικίλουν με την ηλικία, τις χρόνιες νόσους και τον κύκλο ζωής της οικογένειας και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την έκφραση και άλλο τόσο την καταπίεση της.

Για να μην μακρηγορώ, είσαστε ικανοποιημένοι μονομερώς από το αποτέλεσμα της επαγγελματικής σας libido ή αλλιώς της λιβινιδικής επιχειρηματικότητας; Ή καμιά φορά ασφυκτιάτε μέσα στην ίδια σας την «επιχειρηματικότητα», όπου όσες απολαβές κι αν σας φέρνει γίνεται μονότονη, πιεστική και βασανιστική, παρά την ερωτική ατμόσφαιρα που λειτουργεί αποσυμφορητικά;

Σκεφτείτε μήπως προσπαθείτε να πείσετε τον εαυτό σας ότι «τα έχετε όλα εν τάξει», αλλά στην πραγματικότητα σας λείπουν ουσιαστικά συστατικά απόλαυσης. Μήπως η ηδονή σας είναι παράπλευρη και παλεύετε να την φέρετε στην ευθεία της (;).

Μολονότι ο ερωτισμός σε μεγάλο βαθμό και σε μεγαλύτερο ακόμα ο αισθησιασμός βοηθά «τις πωλήσεις», είναι σώφρων να μην εξαντλείται μόνο και αποκλειστικά στο «product» ή στην επιχείρηση. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας και στην σχέση σας. Παρατηρείστε τον εαυτό σας, το σώμα σας, ίσως βγάζει συμπτώματα που επιμόνως παραλείπετε να διαβάσετε.

Κρατήστε κάτι για την προσωπική σας ζωή, την αθέατη, αυτή που μοιράζεστε με τον εαυτό σας και τον/την σύντροφο σας και όχι με τα στελέχη σας και τους συνεργάτες σας. Ίσως η ισορροπία της σεξουαλικής σας ζωής εκτός δουλειάς επηρεάσει θετικά τόσο την καριέρα σας όσο και τις σχέσεις με τους γύρω σας. Και να θυμάστε, ο Sigmund Freud, μελετώντας τις ψυχαναγκαστικές διαταραχές, οδηγήθηκε στο εξής συμπέρασμα, «η καταπίεση των σεξουαλικών ενστίκτων μπορεί να προκαλέσει στο άτομο νευρώσεις, ακόμα και ψυχώσεις».

Με απλά λόγια, μελετήστε καλύτερα τον εαυτό σας και τις επιθυμίες του και «ακούστε» το σώμα σας όταν «σας μιλά».

Δημοσιεύτηκε στις 9 Νοεμβρίου 2018 στο διαδικτυακό περιοδικό Epixeiro.gr.